מידות מבקשת לקדם אפקטיביות כאמת מידה עיקרית במערך שיקוליהם של משקיעים חברתיים ובניהול עמותות, וזאת באמצעות דירוג ארגונים ללא מטרות רווח וביצוע דוחות תחום.
עמותות משקיעים א א א

האם עמותות יכולות ללמוד לקח מהקמפיין המוצלח של אובמה?

29/01/2013 19:10:00
 
מתיו פורטי וקולין מרפי, שניהם מארגון הייעוץ ברידג'ספאן חושבים שכן. בהחלט כן.
 
לאחר שניתחו את הקמפיין, והבינו שהשימוש הנבון שנעשה בניתוח מסדי נתונים זמינים היה מרכיב קריטי בהצלחתו, פורטי ומרפי מצביעים על חמש פרקטיקות שארגונים ללא כוונת רווח יכולים לאמץ ולהצליח גם הם.
 
1. התמקדו בעלות ביחס לתוצאה הרצויה.
 
דן וגנר, מבכירי צוות אובמה, מספר שבמקום לנסות ולהגיע לקהל רב ככל שניתן, הצוות רכש מודעות באותם כלי מדיה שהבטיחו קהל מצביעים רב יותר עבור כל דולר שהושקע. למתבונן מהצד נראה היה שרומני נוכח יותר בתקשורת הארצית, אך למעשה אובמה הופיע בכלי תקשורת מקומיים והתייחס לבעיות ולאתגרים הייחודיים לכל קהל.
 
גם עמותות יכולות לוותר על ניסיון לתפוס מרובה ולהתמקד בתוצאה החשובה מבחינתם יותר מכל. או אז, אם ישכילו לשלב בין סדר עדיפויות נכון, הגדרה של מדד ההצלחה החשוב, מודל פעולה מוכח, התאמה למציאות, מדידה ולמידה, הן יגדילו את הסיכוי להצלחה, כפי שהוכיח ארגון Jstar
 
2. הישענו על הצלחות מוכחות.
 
כאשר מתנדבי הקמפיין של אובמה עברו מבית לבית הם ביקשו ממי שפתח את דלתו לשוחח על תכניותיו ליום הבחירות והאיצו בהם לחתום על מחויבותם על גבי תמונה של הנשיא. אלה לא היו טכניקות שיווקיות גחמניות, אלא עמד מאחוריהם מחקר סוציולוגי שביקש להסביר מה מניע אנשים לפעולה. הצוות גם נעזר בצוות יועצים אקדמיים, וביניהם ריצ'ארד טאהלר, מחברו של הספר השנוי במחלוקת "דחיפה", שעוסק בשיפור קבלת החלטות.
 
כמוהם, גם ארגונים מצליחים נעזרים במקורות ידע, נשענים על מודלים מוכחים, מעריכים את פעולותיהם ומתייעצים עם מומחים כדי להבטיח שיפור מתמיד של איכות השירותים שהם מעניקים למוטביהם.
 
3. פלחו את קהל היעד.
 
צוות הקמפיין השתמש במאגרי נתונים שאפשרו לו פילוח מדוייק של המצביעים הפוטנציאליים ושל התורמים הפוטנציאליים. כך, לדוגמא, הם גילו שנשים בגיל 40 – 49 רואות בג'ורג' קלוני דמות מושכת והן גם הפלח הדמוגרפי שנכון לתרום יותר מכולם. אנשי הצוות לא בזבזו זמן והזמינו נשים מפלח זה לארוחה משותפת עם אובמה וקלוני גם יחד ובעקבותיה השיגו תרומות בשיעורי שיא.
 
מדידת תוצאות אינה דבר של מה בכך, וגם עמותות שמכירות בחשיבותה מתקשות לממש את כוונתן. אבל האם הן מקדישות את כל משאביהן הזמינים במדידה טובה של תשומות ותפוקות? עוד קודם שמודדים תוצאות יש למדוד תשומות, כגון המאפיינים המדוייקים של קהל היעד. עמותות מצליחות אף מנתחות את הזיקות המרובות שבין המאפיינים ולומדות היכן בדיוק כדאי להשקיע יותר ואיזה פתרון מדוייק כדאי להציע ולמי. באופן זה הנתונים מסייעים באמת לתהליך קבלת ההחלטות ולהגדלת ההשפעה על המוטבים.
 
4. השקיעו במסד נתונים.
 
כבר בראשית הקמפיין נוצר חיבור בין מאגר הנתונים של המפלגה הדמוקרטית ובין זה של צוות הקמפיין. כך יכול היה הצוות ללמוד מי התנדב, מי תרם, מי ביקר באתר הקמפיין – כל אלה סייעו בסימון מטרות מדוייקות לפעולה.
 
גם עמותות צריכות לפתח מאגרי נתונים משלהן ולנסות להשוות ביניהן ובין מאגרי נתונים זמינים, ועל ידי כך ללמוד באופן מדוייק יותר על ההעדפות של קהל היעד שלהם, על נכונותם של מוטבים פוטנציאליים להתנדב, לתרום, לצרוך שירותים מסוימים ועל הסיכויים להשפיע עליהם.
 
5. הקדישו משאבים במדידה והעמידו אותה בראש סדר העדיפויות.
 
קמפיין אובמה החזיק צוות חוקרים גדול פי עשרה מזה של רומני, שהעדיף מיקור חוץ. למחויבות של צוות חוקרים משלך ולנאמנותם לממצאים יש יתרונות וגם חסרונות, אבל ההשקעה הניכרת בלמידה, ניתוח נתונים ומדידה השתלמה.
 
עמותות רבות רואות במדידה הכרח הנתון לשיקול דעת, שאפשר לדחות אותו או לבטל אותו לחלוטין, בעיקר לנוכח היעדר משאבי זמן וכסף זמינים. המציאות מוכיחה שכמה מן העמותות האפקטיביות ביותר זכו להישגים כיוון שהחליטו להשקיע, בין היתר, במערכות מידע ובצוות מחקר והערכה, לפעמים גם על חשבון היקף השירותים הקיים.
 
צוות קמפיין אובמה יישם פרקטיקות אלה והשקיע את עיקר משאביו במהלכים שנמצאו אפקטיביים ביותר. הוא גם השכיל להתאים את פעולותיו למציאות המשתנה. הנה אחת הדוגמאות הטובות לכך: לקראת סוף המירוץ אובמה הופיע בהצלחה מרובה באתר החדשות החברתי רדיט. עבור יועציו הבכירים, והמבוגרים יש לומר, של אובמה זה היה בזבוז מגוחך של זמן יקר. הם לא הכירו את האתר. אבל צוות המחקר הצעיר הכיר גם הכיר, טרח ואף מצא שקהל המשתמשים של רדיט מהווה סוכני הפצת מידע שיש להתמקד בו והזדמנות כזו אסור להחמיץ. הצוות השתמש באופן מוצלח בכלי תקשורת של המאה ה-21 לשם התמקדות בקהל יעד מפולח היטב ושימוש בסוכני דעה עם יכולת לשנות מציאות ולהגדיל תמיכה.
 
האם עמותות מסוגלות לכל זה? מדוע לא?
 
האם עמותות יכולות ללמוד לקח מהקמפיין המוצלח של אובמה?
מתיו פורטי וקולין מרפי, שניהם מארגון הייעוץ ברידג'ספאן חושבים שכן. בהחלט כן.

חדש באתר

יסודות בהערכה משותפת - מדריך מעודכן

בהמשך להרצאתה של אניטה בייקר לנציגי עמותות שהוזמנו ע"י מידות וד"ר גילה מלך אנחנו שמחים להפיץ תרגום לחוברת בנושא הערכה שכתבה ביחד עם בת' ברונר. להמשך המאמר

שילוב יכולת הערכתית בפרקטיקה הארגונית

בהמשך להרצאתה של אניטה בייקר לנציגי עמותות שהוזמנו ע"י מידות וד"ר גילה מלך אנחנו שמחים להפיץ תרגום לחוברת בנושא הערכה שכתבה ביחד עם בת' ברונר. להמשך המאמר

מדגם השקעות חברתיות של קרן כהנוף בישראל

במשך כל שנות פעילותה בישראל תרמה קרן כהנוף כאמור יותר מ 110- מיליון דולר. מסמך זה יתאר רק מדגם מייצג
מפעילויותיה. להמשך המאמר
לרשימה המלאה

נא להשאיר פרטים

השארת מייל לצורך משוב אנונימי עתידי